Regionaalhaigla keemiaravi infotelefon sai esimese kuuga 266 kõnet

Koroonakriisi eriolukorras Põhja-Eesti Regionaalhaigla keemiaravi patsientide toetamiseks ja nõustamiseks avatud infotelefon 5399 4187 on edukalt käima läinud, esimese kuu jooksul aitasid arstid ja õed patsiente ja nende lähedasi 266 korral.            

“Tajusime üsna ruttu COVID-19 infotelefoni vajadust ning täna saame kinnitada, et see oli ja on jätkuva eriolukorra tingimustes hea mõte ning vajalik samm,” lausus Regionaalhaigla keemiaravi keskuse juhataja dr Anneli Elme. “Koroonakriis tekitab inimestes ärevust, hirmutunnet, ebakindlust ja stressi. Vähihaigetele, kel on niigi kanda oma haiguse ränk koorem, lisandus läbi leviva viiruse ja kehtestatud liikumiskeelu muret veelgi. Patsientidele tekitab hirmutav olukord ohtralt lisaküsimusi - mis saab minu vähiravist, kui ohtlik on mulle viirusega nakatumine, mida saaksin ise teha, et mitte viirusesse haigestuda? Kuidas hooldada pandeemia ajal vähihaiget, kas haiglad on ikka avatud?“ 

Alates 20. märtsist avatud infotelefonile helistasid patsiendid ja nende lähedased üle kogu Eesti. Lisaks anti nõu perearstidele, kes pandeemia ajal on toeks vähihaigetele ja nende peredele. “Oleme rahustanud patsiente ja kinnitanud neile, et me ei ole neid unustatud ning plaanitud ravi jätkub. Samuti oleme selgitanud, et kui siiski tuli patsiendil ravi ajutiselt peatada nakkusohu vältimiseks, siis on see haige huvides,” lausus dr Elme. 

Regionaalhaigla keemiaravi keskuse õendusjuht Elina Reva sõnul on kõige rohkem olnud pöördumisi seoses keemiaravi kõrvaltoimete ilmnemisega kodus, mille puhul vajatakse soovitusi söömise, vedeliku tarbimise, liikumise ja enesehoolduse osas. Samuti täpsustatakse ravimite võtmise skeeme ja ravimite võtmise vajalikkust ning jagatakse arstide ja õdedega oma emotsionaalset seisundit. On olnud pöördumisi, kus lähedased küsivad nõu oma keemiaravi läbi teinud lähisugulase abistamiseks või hooldamiseks. Üksikutel juhtudel on pöördumised olnud seoses seisundi halvenemisega haiguse tõttu, kus arstid on soovitanud patsiendil koheselt haiglasse pöörduda või kutsuda kiirabi.

“Suukaudset keemiaravi saavate patsientide pöördumised on paljuski seotud n.ö plaanilise kaugvisiidiga, mis toimub telefoni teel. Need patsiendi on ääretult tänulikud selle eest, kui teavitame neid analüüside tulemustest ja küsime üldiselt tervise ja meeleolu kohta,” lausus Reva. “Kõige keerulisemad on juhtumid, kus patsiendi lähedased pöörduvad kaugele arenenud onkoloogilise haiguse korral, et leida võimalusi patsienti järel-või õendusabi saamiseks. Siin on meile tugevad liitlased ja partnerid meie palliatiivravi keskuse õed, psühholoogid, hingehoidjad, sotsiaaltöötajad ja arstid.”

Regionaalhaigla onkoloogia ja hematoloogia kliiniku vähihaigete käsitlus koroonakriisi ajal on vastavuses rahvusvaheliste soovitustega. “Hiina, Itaalia ja Inglismaa kriisikogemustest õppides oleme suutnud kaitsta me patsiente ohtliku viiruse eest. Tänaste teadmiste valguses, erinevalt mainitud riikidest, ei ole viirusnakkuse tõttu haiglaravile sattunud ükski Regionaalhaiglas aktiivravil olev vähihaige,” sõnas dr Elme. “Esimese kuu infotelefoni kogemus on juba andnud mitmeid ideid kuidas edaspidigi olla abivajajale lähemal, paremini koordineerida tegevusi Eesti vähirav keskuste ning koostööpartnerite vahel.” 

Keemiaravi patsiendid saavad COVID-19 infotelefonile 5399 4187 helistada esmaspäevast reedeni 10.00–15.00, nädalavahetusel 12.00–14.00, infotelefonil annavad nõu keemiaravi arstid. Samaaegselt jääb patsientidele kättesaadavaks ka keemiaravi nõustamistelefon, kus vastavad keemiaravi õde-nõustajad 5331 7332 ja helistada saab tööpäevadel 9.00–11.00: www.onkoloogiakeskus.ee/keemiaravi-noustamine

Soovitame lugeda ka lisainfot Regionaalhaigla onkoloogiakeskuse lehelt: www.onkoloogiakeskus.ee/covid-19-ohutuse-tagamiseks-lukkame-edasi-nende…